Lezen is een van de belangrijkste bouwstenen voor de ontwikkeling van een kind. Lezen bevordert de taalontwikkeling en woordenschatuitbreiding, hieronder valt het stimuleren van leesmotivatie en leesbeleving. Leesbevorderende activiteiten helpen kinderen ontdekken waarom voor hen lezen leuk is. Daarbij is het leren onderscheiden van verschillende soorten tekst en boeken, begrijpend lezen en kunnen praten over een boek van belang. Lezen vergroot je wereldbeeld en stimuleert het gebruik van eigen fantasie.
Wij hebben een brede collectie aan boeken in onze eigen schoolbieb. De schoolbieb is gevestigd in 'de Kleine Ende' op het plein. De uitleen van de boeken wordt geregeld door onze leescoördinator. Zij helpt de leerlingen ook bij het kiezen van passende boeken.
In ons Kindcentrum staat het ontdekken en ontwikkelen van talenten centraal. (Voor)lezen levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van talenten bij kinderen. Wij vinden het belangrijk dat het presenteren en verkennen van allerlei soorten boeken, gedichten, verhalen en teksten structureel aandacht krijgt binnen ons leesonderwijs en binnen ons Kindcentrum. Hiertoe werken wij intensief samen met de bibliotheek. Zo bundelen wij kwaliteiten ten bate van de ontwikkeling van de kinderen.
Wij bieden jaarlijks activiteiten aan die het leesplezier van onze kinderen bevorderen. De Kinderboekenweek krijgt schoolbreed aandacht in de vorm van verschillende (lees) activiteiten binnen dit thema. We doen mee aan de Nationale Voorleeswedstrijd en het Voorleesontbijt. Talenten van kinderen, ouder(s)/verzorger(s), grootouders en andere betrokkenen worden dan ingezet. Om een extra impuls aan het voorlezen te geven zijn we in 2015 gestart met het voorleesproject vanuit de bibliotheek: ‘De buurt leest voor’. Zowel de functie, de inhoud (leescollectie) als de aankleding van onze ‘schoolmediatheek’ heeft de afgelopen schooljaren aandacht gekregen. In de groepen gaat de aandacht naar het aanbieden van verschillende, ook nieuwe werkvormen. Dit levert een belangrijke bijdrage aan het vergroten van leesplezier en zorgt voor een goede aansluiting bij de werkvormen die in het voortgezet onderwijs worden toegepast.