Wij volgen onze kinderen gedurende hun schoolloopbaan tot en met het eindexamen van de middelbare school. Daartoe werken wij ‘opbrengstgericht’: de kwaliteitscoördinator analyseert structureel samen met de directeur en het team de toetsresultaten van de kinderen. Doel daarvan is te kijken in hoeverre er binnen ons onderwijs nog veranderingen kunnen of moeten worden doorgevoerd die tot betere resultaten leiden. Dat kan zijn: een nieuwe methode, een verandering in aanpak, kennis-/ vaardigheidsontwikkeling bij leerkrachten, enz. Een belangrijk onderwerp, omdat het gaat over de ontwikkeling van ons Kindcentrum. Wij vinden dat we als team, net als onze kinderen, voortdurend in ontwikkeling moeten zijn!
Toetsen en rapportfolio
Door goed te observeren krijgt de leerkracht inzicht in de ontwikkeling van uw kind en de hulp die hij/zij daarbij nodig heeft. Twee maal per jaar ontvangen de (ouder(s)/verzorger(s) van) kinderen in groep 1 t/m 8 een rapportfolio. In het rapportfolio staat beschreven hoe het kind zich gedraagt, hoe de werkhouding is en hoe de vorderingen zijn. Deze onderwerpen worden tijdens een rapportfolio gesprek met de ouder(s)/verzorger(s) en het kind besproken. Deze gesprekken voor ouder(s)/verzorger(s) van kinderen in de groepen 1 t/m 8 vinden doorgaans in januari en in juni plaats. Regelmatig worden alle kinderen vanaf groep 3 getoetst in lezen, rekenen, woordenschat, begrijpend lezen en spelling. Er zijn zowel methode gebonden toetsen als niet methodegebonden toetsen. De methodegebonden toetsen zeggen ons iets over de kennis die is opgedaan na de aangeboden stof. Bij de niet methode gebonden toetsen, die worden afgenomen medio januari en medio juni, kijken we hoe de kennis van onze leerlingen is ten opzichte van het gemiddelde kind in Nederland. Wij werken met een kindportfolio (ons rapportprofolio) om de brede ontwikkeling van een kind concreter en zichtbaar weer te geven..
Huiswerk
De bovenbouwleerkrachten hebben afspraken gemaakt over het geven van huiswerk. Vanaf groep 5 krijgen de kinderen periodiek huiswerk mee. Het is goed als u uw kind vraagt naar het huiswerk. U laat daarmee merken dat u de school belangrijk vindt en u helpt uw kind wennen aan het maken van huiswerk. Op de middelbare school hebben de kinderen daar veel plezier van.
Doorstroomtoets
Alle leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken begin februari de doorstroomtoets. En eind maart melden leerlingen zich aan bij de middelbare school. De belangrijke data leest u onder 'Naar het VO'
Resultaten doorstroomtoets
De gemiddelde scores van de doorstroomtoets in groep 8:
• 2022-2023: 531,7 (landelijk gemiddelde: 535,3)
• 2023-2024: 175,2 (landelijk gemiddelde: 176)
• 2024-2025: 173,1 (landelijk gemiddelde: 176)
Uitstroomgegevens
De kinderen van groep 8 gaan over het algemeen naar een van de scholen voor voortgezet onderwijs in Zutphen/Warnsveld: Isendoorn College, het Kompaan, Eligant Lyceum of de Vrije School. Schooladvies uitstroom naar het Voortgezet onderwijs in schooljaar 2024-2025 - 34 leerlingen:
• Pro 5,9%
• VMBO B/K 5,9%
• VMBO K 11,8&
• VMBO K/(g)t 14,7%
• VMBO (g)t 2,9%
• VMBO (g)t/HAVO 17,6%
• HAVO 8,8%
• HAVO/VWO 11,8%
• VWO 20,6%