Opvang
Op Kindcentrum Adriaan van den Ende wordt kinderopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang verzorgd. Bij de opvang vindt u pedagogisch medewerkers die ervoor zorgen dat alle kinderen spelen, beleven en ontdekken. Er wordt samen gegeten, gedronken en activiteiten georganiseerd in de grote kring en kleinere groepjes. Voor kinderen is er een goede balans tussen rust en activiteit, structuur en flexibiliteit. De BSO is een veilige, gezellige en uitdagende plek voor kinderen waar zij na een schooldag lekker kunnen ontspannen. Er worden activiteiten aangeboden, maar kinderen hebben ook de mogelijkheid om zich rustig terug te trekken in één van de BSO ruimtes.
Onderwijs
Als kinderen in groep 1 komen, kunnen en kennen ze al heel veel. Ze zijn speels en van nature nieuwsgierig naar nieuwe dingen en ervaringen. Kleuters leren spelenderwijs binnen hun individuele niveau van ontwikkeling. Wij spelen daarop in door te werken en spelen in ‘hoeken’. De kinderen kiezen een activiteit (‘hoek’) waarbinnen zij samen en toch op hun eigen niveau kunnen spelen. Deze manier van werken biedt tegelijkertijd mogelijkheden tot extra uitdaging en verrijking voor de kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Er is een gevarieerd aanbod aan ontwikkelingsmateriaal aanwezig. Daarnaast is er veel speelgoed waar de kinderen hun fantasie bij kunnen gebruiken. Ook door kinderen in aanraking te laten komen met verschillende materialen bevorderen wij de creativiteit. In de kleutergroepen wordt gewerkt met de methode Sil op school. Deze methode gebruiken wij als instrument; het voorziet in thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Met activiteiten die passen binnen het thema stimuleren wij intensief de ontwikkeling op het gebied van taal (spreken en luisteren), woordenschat, beginnende geletterdheid en gecijferdheid, de motoriek en de sociale en emotionele ontwikkeling. De methode Rekenplein is onze leidraad bij het aanbieden van activiteiten op het gebied van beginnende gecijferdheid.
De ontwikkelingsgerichte aanpak zet zich voort in de hogere groepen door aandacht voor het zelfstandig werken van kinderen. Kinderen leren om zelfstandig of in kleine groepjes problemen op te lossen. Ook wordt hen keuzevrijheid geboden; in het werk wat zij het eerst of het laatst willen doen (ze leren dus plannen) en gestimuleerd om taken en (ver) werk(ingsvormen) te kiezen die aansluiten bij hun eigen interesses en kwaliteiten.
Didactisch handelen
Kinderen binnen een groep kunnen verschillend presteren. Wij passen het aanbod aan door leerstof op te delen in basisstof, extra stof (herhaling of verrijking) en keuzestof. Afhankelijk van de individuele behoefte krijgen kinderen meer of minder instructie, herhalings- of verrijkingsstof. In alle groepen neemt het zelfstandig leren werken en het zelf keuzes leren maken een belangrijke plaats in. In de groepen 1 t/m 3 wordt het zelfstandig werken d.m.v. het kies-/ planbord aangeleerd en gestimuleerd. Vanaf groep 4 wordt de basisstof, herhalingsstof en verrijkingsstof vertaald in een (dag- en later) weektaak. Het kunnen omgaan met uitgestelde aandacht, het vragen van hulp en elkaar ondersteunen zijn belangrijke voorwaarden. Wij werken met het EDI-model (Expliciete Directe Instructie) bij onze lessen.
Zorg voor goed gedrag en een veilige omgeving
In ons Kindcentrum werken we met de aanpak volgens de Kanjertraining. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen voor groep 1 t/m 8 met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). De Kanjertraining is daarnaast een integrale aanpak op gezond gedrag. We streven met de Kanjertraining het volgende na:
- Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas en in het kindcentrum.
- Het versterken van sociale vaardigheden bij kinderen.
- Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.
- Bewustwording van de eigenheid bij kinderen.
- Leren om verantwoordelijkheid te nemen.
- Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.
Omgaan met elkaar
Eén van onze uitgangspunten is dat kinderen met plezier naar ons Kindcentrum gaan. Voor een goede sfeer zijn duidelijke regels en afspraken nodig. Maar, net zo belangrijk, duidelijke regels zorgen ervoor dat kinderen zelfstandig kunnen werken. De regels en afspraken bespreken we met de kinderen in de groep. Vanuit de gedachte van wederzijds respect en iedereen in zijn waarde laten.