Burgerschap
We bereiden kinderen voor op hun latere functioneren in de maatschappij. Daar hebben ze niet alleen de basisvaardigheden zoals taal en rekenen voor nodig, maar ook kennis om als zelfstandige burgers te kunnen leven. Het gaat dan bijvoorbeeld om kennis van democratie, politieke besluitvorming, mensenrechten en om het omgaan met maatschappelijke diversiteit.
Het ontwikkelen van burgerschapscompetenties van leerlingen draagt eraan bij dat zij hun eigen normen en waarden herkennen en daarmee een eigen identiteit kunnen vormen. Het werken volgens de 7 gewoonten van leiderschap is uiteraard een belangrijk onderdeel van ons onderwijs op het gebied van burgerschap. Burgerschap wordt op ons kindcentrum verder vooral in andere vakken of activiteiten geïntegreerd. Kanjertraining en de zaakvakkenmethode Blink zijn bijvoorbeeld onderdelen van ons onderwijs voor het ontwikkelen van burgerschapscompetenties.
Cultuureducatie
Beeld, taal, muziek, spel en beweging worden ingezet t.b.v. de creatieve ontwikkeling en gebruikt om de kinderen te leren zich uit te drukken en te communiceren. Reflectie op eigen werk en dat van anderen wordt hierbij gestimuleerd. Wij hebben een cultuurcoördinator op school die het cultuuraanbod op school coördineert.
Elk schooljaar besteden wij uitgebreid aandacht aan de muziekweek. In elke klas zijn muzikale activiteiten, vaak onder begeleiding van een gastdocent en de schoolband treedt op. Onze schoolband geeft elk schooljaar een paar keer bij activiteiten en/of vieringen een optreden.
Onze basisschool maakt gebruik van het aanbod van het cultuurprogramma van de Muzehof. Onze cultuurcoördinator denkt mee over passend aanbod door de leerjaren heen. Alle groepen komen ieder schooljaar aan bod. Het aanbod bestaat uit bijvoorbeeld bezoeken aan het theater, een museum of de bioscoop of het volgen van workshops onder leiding van een kunstenaar. Sommige activiteiten vinden op school plaats en alle activiteiten worden in de klas voorbereid en uitgewerkt.