In het dagelijks leven zijn er allerlei vraagstukken die ‘rekenend’ kunnen worden opgelost. In loop van de basisschoolperiode ontwikkelen kinderen geleidelijk aan de vertrouwdheid met de wereld van getallen. Ze bouwen een repertoire op van inzichten in getallen, maten, vormen, structuren en de daarbij passende relaties en bewerkingen. Wij maken in ons rekenonderwijs gebruik van concrete situaties uit het dagelijkse leven. Vaak kunnen rekenproblemen op meerdere manieren worden opgelost. Met concreet materiaal of in de werkboeken oefenen kinderen oplossingsstrategieën.
In de kleutergroepen is het 'rekenen' spelenderwijs met concrete materialen. De rekenmethode waarmee wij vanaf groep 3 werken heet Wereld in Getallen (5e editie). Wij streven ernaar om elk kind de ondersteuning te bieden die het nodig heeft. De methode biedt materialen om zowel naar boven als naar onder toe te differentiëren. Schooljaar 2025-2026 volgt team onderwijs een training om nog beter aan te kunnen sluiten op de behoeften van de leerlingen op het gebied van rekenen.
Oefenen en automatiseren krijgt binnen ons rekenonderwijs veel aandacht. Wanneer een kind bepaalde basisvoorwaarden (bijvoorbeeld de tafelsommen) geautomatiseerd heeft zal hij of zij daar profijt van hebben bij meer ingewikkelde rekenopdrachten. Het oefenen van automatiseren gebeurt op verschillende manieren. We maken o.a. gebruik van drempelspelen en Rekensprint. Voortgang wordt gemonitord met het rekenmuurtje van Bareka.
Voor leerlingen die buiten de methode nog extra uitdaging nodig hebben op het gebied van rekenen en wiskunde werken wij met RekenXL. Deze methode geeft deze leerlingen uitdagende projecten met steeds nieuwe rekenwiskundige onderwerpen, waarmee hun talent echt op de proef wordt gesteld.