Taalbeheersing
Een goede taalbeheersing is van groot belang om te kunnen functioneren in de maatschappij. Taal speelt ook een belangrijke rol bij het verwerven van inhouden en vaardigheden voor alle leergebieden. Daarnaast heeft taal een sociale functie. Dat houdt onder meer in dat het onderwijs uitgaat van communicatieve situaties (aandacht voor spreken en luisteren en gesprekken voeren over onderwerpen die kinderen bezighouden) en het lezen van boeiende teksten.
In de kleutergroepen zijn we vooral spelenderwijs bezig met taal. We werken thematisch met behulp van Sil op school. In groep 3 werken we met de methode Veilig leren lezen; een methode die schriftelijke en mondelinge taal combineert. Er is veel aandacht voor onderdelen van leesbevordering en leesbeleving: technisch lezen, spelling, begrijpend lezen, creatief en functioneel schrijven, woordenschat, spreken en luisteren. We maken naast de lees- en werkboekjes gebruik van (digitaal) oefenmateriaal, spelletjes en computerprogramma’s behorende bij de methode.
Wanneer kinderen extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van taal en lezen, zetten we vanaf februari groep 2 en in groep 3 Bouw! in. Dit is een computerprogramma om thuis en op school extra te kunnen oefenen om leesproblemen te voorkomen.
In groep 4 tot en met 8 gebruiken we de methode Taaljacht. De integratie van grammatica en spelling is een belangrijk onderdeel van deze methode. De methode stimuleert betrokkenheid en nieuwsgierigheid door inzet van werkvormen waar samengewerkt wordt en bronnen die bij de belevingswereld van de leerlingen passen. Taaljacht maakt gebruik van spellingdidactiek die heel goed aansluit op Veilig leren lezen. Regelmatige herhaling van spellingcategorieën helpt leerlingen hun kennis op peil te houden. Het doel is om kinderen op een eigentijdse manier te laten leren over hun eigen taal en de taal van de wereld om hen heen.
Wanneer kinderen extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van spelling zetten we vanaf groep 4 Letterster in. Dit is een computerprogramma om extra te kunnen oefenen om spellingsproblemen te voorkomen.
Lezen en leesplezier
Geschreven taal is een belangrijke vorm om informatie over te dragen. Mede daarom besteden wij veel aandacht aan het goed leren lezen. Wij hebben een hele fijne schoolbibliotheek met een ruim aanbod aan leuke kinderboeken.
De methode Karakter gebruiken wij voor technisch lezen in groep 4 tot en met 8. Er is een aparte leerlijn en materiaal voor leesbevordering en literatuureducatie. Karakter differentieert op vier niveaus: drie niveaus binnen het leeswerkboek en voor de sterkste lezers is er een apart plusboek met een hoger AVI-niveau en verdieping op literatuureducatie.
Bij leesproblemen maken wij in groep 3 en 4 gebruik van Connect-lezen (vloeiend) en vanaf eind groep 4 van Ralfi-lezen. Bij beide manieren van werken worden teksten herhaald gelezen om vloeiender te gaan lezen en succeservaringen op te doen.
Voor begrijpend lezen maken wij gebruik van Nieuwsbegrip XL. We verdelen de lessen over twee dagen, zodat we goed met de kinderen de diepte in kunnen gaan. De lessen worden wekelijks gemaakt en gebaseerd op het nieuws, waardoor de onderwerpen zeer actueel en voor kinderen erg boeiend zijn.
Daarnaast nemen we elke dag de tijd om gewoon lekker te lezen in ons (bieb)boek.