Op het moment dat uw kind binnenkomt in ons Kindcentrum wordt het kind gevolgd. Vanaf baby af aan worden kinderen met liefde en aandacht opgevangen door onze pedagogische medewerkers. Er is nauw contact met ouders over de wensen en behoeften als het gaat om hun kind. Er is aandacht voor de cognitieve, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling van het kind, waarbij er gekeken wordt naar de individuele behoefte.

Rol van onze pedagogisch medewerkers

De pedagogische medewerker heeft een signaleren en adviserende rol. Hij/zij vergelijkt de kinderen met leeftijdsgenootjes en veel ontwikkelingskenmerken vallen juist op in een groep. Om op de hoogte te zijn van de ontwikkeling, het gedrag en het welbevinden van het kind is een goede observatie door de pedagogisch medewerker noodzakelijk. Wij maken gebruik van het observatie instrument BOSOS. Dit is een digitaal systeem gericht op alle aandachtsgebieden. Zo verzamelt de pedagogische medewerker informatie over de kinderen. Aan de hand van deze informatie wordt tijdens het teamoverleg, de werkwijze op de groep besproken en waar nodig aangepast en de juiste activiteiten gepland en uitgevoerd.

Naar de basisschool met een warme overdracht

Zodra het kind de stap maakt van de kinderopvang naar het basisonderwijs, is er sprake van een warme overdracht en een doorgaande leerlijn. Leraren en PM-ers werken vanuit dezelfde missie en visie en hebben nauw contact over de ontwikkeling van het kind. Binnen zowel de kinderopvang als het onderwijs wordt er gewerkt aan dezelfde thema's. Daarnaast is het kind al bekend met het gebouw waardoor hij of zij in een vertrouwde omgeving blijft.

Het volgen van kinderen en contact met ouders

Vanaf de eerste schooldag wordt de vierjarige goed gevolgd. We vinden het belangrijk regelmatig contact met de ouders te hebben. Rond de vierde verjaardag van uw kind wordt er aan de hand van een intakeformulier een gesprek gevoerd tussen leerkracht en ouder(s). Ook volgen we de kinderen door middel van observaties tijdens spel binnen en buiten. De leerkracht volgt met behulp van BOSOS (observatiesysteem) ontwikkelingen van de kinderen.

Vanaf groep 3 volgen wij al onze leerlingen met behulp van de observaties van de leerkracht en de methodegebonden resultaten in de klas. Daarnaast worden er 2x per methode onafhankelijk toetsen van CITO LIB afgenomen. Als de ontwikkeling van kinderen vragen of roept waar de leerkracht zelf geen antwoord op weet zal hij/zij met ouders in gesprek gaan. Vragen kunnen liggen op alle ontwikkelingsgebieden, dus cognitief maar ook sociaal-emotioneel en motorisch.