Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong

Kindcentrum Adriaan van den Ende wil dat kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en met kenmerken van hoogbegaafdheid leren het beste in zichzelf naar boven te halen door verdiepend en uitdagend onderwijs aan te bieden.

Complexe opdrachten, kritische, creatieve en hogere orde denkvragen kunnen ervoor zorgen dat kinderen wrijving of frustratie ervaren en hierdoor krijgen ze de tijd om waar te nemen hoe ze een denkprobleem aanpakken, door te zetten en voldoening te halen uit hun werk.

Eigenaar van het eigen leerproces

Onze missie is dat kinderen een groeiende mindset ontwikkelen, waarbij de nadruk ligt op het proces. Wij streven naar eigenaarschap van het eigen leerproces, waarin de kinderen worden aangemoedigd om na te denken over hun eigen manier van denken en leren. In dit proces leren de kinderen hun sterke kant uit te bouwen en de zwakke kant te verbeteren.

Wij willen de kinderen leren dat ze met behulp van hun eigen sterke kanten en die van anderen (synergie creƫren) hun zwakke kanten kunnen compenseren. Kinderen moeten de ruimte krijgen om hun basisbehoefte aan autonomie te vervullen.

Ondersteuning & coaching

Keuzes in hetgeen ze willen leren, in combinatie met vakoverstijgende, problem-based learning projecten kunnen zorgen voor intrinsieke motivatie, plezier en het gevoel regie te hebben over hun eigen leerproces. Elk kind heeft daarbij een bepaalde mate van ondersteuning en coaching nodig, zodat het keuzes aan durft te gaan, feedback leert ontvangen en sociaal-emotionele zorgen kan bespreken met gelijkgestemden (peers) en de leerkracht.

Met deze proactieve benadering streven wij ernaar dat de kinderen inzicht krijgen in gevoelens en gedragingen, die toegeschreven zijn aan karaktereigenschappen van hoogbegaafdheid.

In ons kindcentrum is Leonie Damkot - Pol onze specialist op dit gebied.