Het jonge kind
Op het moment dat uw kind binnenkomt in ons Kindcentrum wordt het kind gevolgd. Vanaf baby af aan worden kinderen met liefde en aandacht opgevangen door onze pedagogisch medewerkers. Er is nauw contact met ouder(s)/verzorger(s) over de wensen en behoeften als het gaat om hun kind. Er is aandacht voor de cognitieve, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling van het kind, waarbij er gekeken wordt naar de individuele behoefte.
De pedagogisch medewerker heeft een signalerende en adviserende rol. Hij/zij vergelijkt de kinderen met leeftijdsgenootjes en veel ontwikkelingskenmerken vallen juist op in een grote groep. Om op de hoogte te zijn van de ontwikkeling, het gedrag en het welbevinden van het kind is een goede observatie door de pedagogisch medewerker noodzakelijk. Wij maken gebruik van het observatie instrument Bosos. Dit is een digitaal systeem gericht op alle aandachtsgebieden. Zo verzamelt de pedagogisch medewerker informatie over de kinderen. Aan de hand van deze informatie wordt tijdens het teamoverleg, de werkwijze op de groep besproken en waar nodig aangepast en de juiste activiteiten gepland en uitgevoerd.
Zodra het kind de stap maakt van de opvang naar het basisonderwijs, is er sprake van een warme overdracht en een doorgaande leerlijn. Leraren en PM’ers werken vanuit dezelfde missie en visie en hebben nauw contact over de ontwikkeling van het kind. Binnen zowel de kinderopvang als het onderwijs wordt er gewerkt aan dezelfde thema’s. Daarnaast is het kind al bekend met het gebouw waardoor hij of zij in een vertrouwde omgeving blijft.
Vanaf de eerste schooldag wordt de vierjarige goed gevolgd. We vinden het belangrijk regelmatig contact met de ouder(s)/ verzorger(s) te hebben. Rond de vierde verjaardag van uw kind wordt er aan de hand van een intakeformulier een gesprek gevoerd tussen leerkracht en ouder(s). Ook volgen we kinderen door middel van observaties tijdens spel binnen en buiten. In de groepen 1 en 2 gebruiken we de Bosos kleuterobservatielijst. De leerkracht volgt met behulp van Bosos (observatie systeem) ontwikkelingen van de kinderen. Als blijkt dat de ontwikkeling anders verloopt dan verwacht, zal de leerkracht onderzoeken waardoor dit komt. Vervolgens zal gekeken worden of het wenselijk en mogelijk is maatregelen te treffen om de ontwikkeling te bevorderen. Vaak kan dit spelenderwijs. Indien noodzakelijk kan de leerkracht ook met een groepje kinderen of met één kind apart extra oefenen. Ook de sociaal- emotionele ontwikkeling wordt op deze wijze gevolgd. De leerkracht noteert relevante gegevens in de daarvoor bestemde leerlingenadministratie ‘Parnassys’. Alle informatie van uw kind slaan we op in een leerlingendossier, dat op school wordt bewaard.
Kinderen volgen
Als er twijfel is over plaatsing van groep 2 naar groep 3 worden in april/ mei zo nodig extra observaties en/of toetsen afgenomen om goed zicht te krijgen op alle voorwaarden die nodig zijn om de overgang te laten slagen. Medio juni nemen wij als school de beslissing om uw kind wel of niet naar groep 3 te laten gaan. Als uw kind blijft in groep 2 noemen we dat verlengde leertijd. Dit extra jaar zetten wij dan in om uw kind extra te begeleiden op de ontwikkelingsgebieden waar dat nog nodig is. Betrokkenheid van ouder(s)/verzorger(s) bij het onderwijs is van groot belang.
Observeren
Observeren is een van de belangrijkste instrumenten die wij inzetten om de ontwikkeling van uw kind in kaart te brengen. Observeren doen we de hele dag door, hetzij spontaan, hetzij gepland. Tijdens het werken, individuele lesjes en diverse groepsactiviteiten. De observaties van de leerkracht worden genoteerd in Bosos. Voor het -valide- ‘monitoren’ van de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen gebruiken wij “KanVAS”. Dit is een instrument om inzicht te krijgen in de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. KanVAS is gekoppeld aan het aanbod vanuit de kanjertraining en heeft naast een observatielijst voor de leerkracht ook een leerlingen-vragenlijst voor kinderen vanaf groep 5.
Ondersteuningsplan
De schoolbesturen in de regio werken samen in het samenwerkingsverband IJsselBerkel. In onze regio werken 106 basisscholen en 1 school voor speciaal basisonderwijs samen aan de centrale opdracht: “Bieden van passend onderwijs voor ieder kind!”. IJsselBerkel ondersteunt scholen, ouder(s)/ verzorger(s) en kinderen hierbij, zodat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ongeveer één op de vijf kinderen op de basisschool heeft voor korte of langere tijd extra zorg en begeleiding nodig. Ze hebben bijvoorbeeld moeite met leren of hebben gedragsproblemen. Maar ook (hoog)begaafde leerlingen vragen specifieke aandacht. Doel van IJsselBerkel is dat kinderen de benodigde zorg en begeleiding zo veel mogelijk op de basisschool krijgen.
Ondersteuningsroute of HGW -traject
Wij volgen al onze leerlingen vanuit de Ondersteuningsroute Passend onderwijs. Als de ontwikkeling van kinderen vragen oproept waar de leerkracht zelf geen antwoord op weet zal hij/zij met u als ouder en met collega’s hierover in gesprek gaan. Vragen kunnen liggen op alle ontwikkelingsgebieden, dus cognitief, maar ook sociaal-emotioneel en motorisch. Op onze website staat het ondersteuningsplan van het het samenwerkingsverband IJsselBerkel, de ondersteuningsroute (met stappenplan) en ondersteuning die we buiten de klas bieden.
(Extra) ondersteuning
Leer- en ontwikkelingsondersteuning
Wij hebben verschillende onderwijsassistenten op ons kindcentrum werken, die voor een deel werken met leerlingen die extra ondersteuning of begeleiding nodig hebben zowel in als buiten de groep. Wanneer er meer dan basisondersteuning nodig is, kan er in uitzonderlijke gevallen een ondersteuningsarrangement aangevraagd worden voor intensievere ondersteuning.
Voor leerlingen met een dyslexieverklaring maken wij een account aan voor de compenserende software TextAid. Met behulp van dit programma kunnen teksten voorgelezen worden en het programma biedt extra ondersteuning bij het schrijven van teksten. De compenserende software wordt ingezet om te voorkomen dat leerlingen door hun dyslexie belemmerd worden in het optimaal ontwikkelen van hun schoolse vaardigheden.
Zie 'Oog voor talent' voor informatie omtrent ondersteuning door onze hoogbegaafdheidspecialist.
Fysieke medische ondersteuning
Voor leerlingen die fysieke en/of medische ondersteuning nodig hebben, faciliteren we waar mogelijk wat nodig is om onderwijs op onze school te kunnen volgen. We kijken hierbij samen met ouder(s)/verzorger(s) en eventueel met betrokken zorgverleners wat er nodig is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan aangepast meubilair.
Sociaal- emotioneel en gedragsondersteuning
Op scholen in Zutphen en Warnsveld worden vaste jeugdhulpverleners ingezet, om preventief te werken en de brug te slaan tussen leerlingen, school en thuis. Op onze school wordt deze Jeugdhulpverlening in school (JIS) gedaan door Janneke Klomphaar. Zij kan bijvoorbeeld (opvoed)vragen van ouders beantwoorden, maar werkt ook laagdrempelig met leerlingen op school, voornamelijk op sociaal-emotioneel gebied. Wanneer er daadwerkelijke inzet van jeugdhulp nodig is kan zij helpen met kijken wat er nodig is. De inzet van de Jisser is altijd met toestemming van ouders.
Janneke Klomphaar