Missie - Waar staan we voor?

Waar staan we voor? Kinderen hebben wortels nodig, een stevige basis: ze mogen zijn wie ze zijn en willen geliefd worden zoals ze zijn. Daarnaast hebben ze vleugels nodig: ruimte om hun eigen weg te gaan, om eigen keuzes te maken die passen bij hun behoeften. Daarbij heeft elk kind een bepaalde mate van ondersteuning nodig, zodat het zijn vleugels durft en kan gebruiken om uit te groeien tot wie en wat het kan worden.

Leren is het uitbreiden van bestaande kennis en het verkennen van nieuwe vaardigheden; leren doe je in een context, die is belangrijk om tot leren te komen. Leren doe je met alle zintuigen, leren is doen. Leren is een manier om doelen te bereiken; om te leren is samenwerking nodig.

Ons Kindcentrum is voor een ieder toegankelijk en richt zich -naast de aandacht voor de kerndoelen zoals die voor het basisonderwijs gelden- op de optimale ontwikkeling van talenten en kwaliteiten van de kinderen en medewerkers. Wij werken aan het vergroten, verdiepen en verbreden van kennis, maar vooral aan het ontwikkelen van vaardigheden om te ‘leren’. Wij streven naar uitdagend onderwijs en ‘eigenaarschap’ van het eigen leerproces, naar verantwoordelijkheid voor de eigen ontwikkeling. Dit streven vertaalt zich naar onze missie: “het beste in jezelf naar boven te halen”

 

Visie - Waar gaan wij voor?

Een Kindcentrum is voor ons een plek waar kinderen van 0-13 jaar de hele dag kunnen leren, spelen en zich ontwikkelen. Hier werken wij met enthousiasme, vanuit gezamenlijke en individuele deskundigheid aan dezelfde doelen en binnen hetzelfde pedagogisch klimaat. Wij hanteren daarbij de werkwijze van The Leader in Me.

The leader in me is een proces waarbij wij kinderen aanspreken op hun talenten en betrokkenheid. Het leert ze op een speelse manier 7 gewoonten gericht op persoonlijke groei en relaties met anderen. Die gewoonten komen voort uit het gedachtegoed van Stephen Covey. Het uitgangspunt van deze 7 gewoonten is vooral dat de wereld niet maakbaar is, maar dat je jouw invloed wel kunt vergroten door (zelf) leiderschap. Het gaat erom kinderen die gewoonten mee te geven die hen helpen zichzelf te ontwikkelen en waar ze de rest van hun leven profijt van hebben. Van binnen naar buiten dus en dat maakt dit proces bijzonder. Het gaat over eerst werken aan jezelf, eerst kijken naar jezelf, naar je keuzes, je verantwoorde- lijkheden, je doelgerichtheid en je integriteit en dan pas naar de ander en naar jouw relaties met anderen.

Geen programma en ook geen methode maar een proces binnen de aanpak van alledag. De aandacht voor leiderschapsgewoonten past bij onze missie en wordt verbonden aan andere doelen binnen ons Kindcentrum.

Wij zorgen voor een uitdagend en divers aanbod zodat leerlingen de regie over hun eigen ontwikkeling kunnen nemen in een omgeving waar zij zich thuis voelen. Aandacht voor de brede persoonlijke ontwikkeling vertaalt zich in het leren van vaardigheden die je nodig hebt om als persoon binnen een bepaalde omgeving te kunnen functioneren zoals jezelf doelen stellen, je houden aan regels, een ruzie bijleggen, samenwerken, kritisch denken, problemen oplossen, op een heldere manier je eigen mening geven. Wij onderschrijven de gedachte dat kinderen vele kwaliteiten van nature bezitten en dat het de kunst is deze verder te ontwikkelen en in banen te leiden.

 

Ambities

Kinderen

Kinderen die ons Kindcentrum verlaten hebben de regie over hun eigen ontwikkeling. Zij ‘kennen’ zichzelf, zijn trots op persoonlijke kwaliteiten en delen hun passie. Zij hebben inzicht in hun persoonlijke ‘leren’; wat kan ik, hoe leer ik, wat heb ik nodig? Zij delen de verantwoordelijkheid voor een gemeenschappelijk resultaat; nemen samen beslissingen over inhoud, proces en product van hun werk. Zij werken samen naar de beste oplossing voor iedereen, kunnen doelgericht en planmatig werken. Onze leerlingen hebben zelfvertrouwen, nemen initiatief, werken zelfstandig. Zij herkennen problemen, communiceren deze en zoeken naar strategische oplossingen. Door samenwerking leren onze leerlingen rekening te houden met elkaar en leren ze zichzelf en anderen steeds beter kennen. Ze reflecteren op hun eigen handelen, nemen verantwoordelijkheid voor zichzelf, voor de ander en onze omgeving. Onze leerlingen maken gebruik van ICT om kennis te construeren die nieuw voor hen is. Zij kunnen goed omgaan met ICT- middelen zoals computers, sociale media en internet en hebben het vermogen om (informatie) bronnen op waarde in te schatten.

Medewerkers

Om ‘eigenaarschap’ van het eigen leerproces bij kinderen te bereiken, moeten medewerkers zelf ‘leiding geven’ aan hun eigen leerproces. Zij moeten natuurlijk meester zijn in hun vak. Voor ons Kindcentrum houdt dat in dat medewerkers vaardig zijn in het opzetten van een ontwikkelingsbevorderende leeromgeving. Zij zorgen voor een leeromgeving met een duidelijke structuur en ruimte voor eigen initiatief. Medewerkers hebben een helder beeld van de leeractiviteiten die worden voorbereid en uitgevoerd met welk doel; van wie wanneer samen en/of individueel werkt. Medewerkers hebben het vermogen om met leerlingen plannen te maken, nieuwe uitdagingen aan te gaan, de juiste uitleg en instructie te geven, aan individuele leerlingen de juiste eisen te stellen en positieve feedback te geven. Ook voor elke medewerker geldt dat hij/zij zelfvertrouwen heeft, zijn/haar talenten kent en gebruikt, initiatief neemt, zelfstandig werkt, samen werkt, verantwoordelijkheid voor zichzelf en de ander toont en respectvol met de ander en de omgeving om gaat. Medewerkers hebben ieder hun persoonlijke talent dat zij inzetten binnen het Kindcentrum, zij staan daarmee model voor de leerlingen. Medewerkers ‘zien’ ieder kind en weten hoe zij kunnen bijdragen aan de optimale ontwikkeling. Zij zorgen voor een goede overdracht naar elkaar. Zij nodigen ouder(s)/verzorger(s) en externen uit om een actieve rol te spelen binnen het Kindcentrum m.b.t. ondersteuning voor kinderen en het stimuleren van ontwikkeling. Medewerkers kennen en gebruiken de hedendaagse verscheidenheid aan informatiebronnen ten bate van de ontwikkeling van kinderen.

Interne ontwikkelingen

De ontwikkeling van ons Kindcentrum zien wij als een voortdurend proces. Wij profileren ons als Kindcentrum, met als motto “ruimte om samen jezelf te zijn”. Door het zichtbaar maken van onze missie en visie in ons gedrag laten wij zien waar wij voor staan, wat onze opvattingen zijn over ‘opvang, onderwijs en leren’, over persoonlijke ontwikkeling. Op de website, in de nieuwsbrieven en facebook vestigen wij de aandacht op specifieke kwaliteiten en hoogtepunten van kinderen en medewerkers. Wij streven er naar dat voor medewerkers, kinderen, ouder(s)/verzorgers(s) en externen zichtbaar is dat wij “zeggen wat we doen en doen wat we zeggen”.

Passend onderwijs

Bij Passend Onderwijs is het uitgangspunt dat elk kind het recht heeft op het onderwijs dat het nodig heeft. De ondersteuningsbehoefte van het kind staat centraal. Wij maken deel uit van het samenwerkingsverband IJssel | Berkel. Hieronder vallen 106 scholen in de regio. Wat betekent het voor uw kind en wat merkt u ervan als ouder? Dat leest u onder ‘Begeleiding en Zorg’.

Schoolplan

Op bestuursniveau is het strategisch beleidsplan 2023-2025 vastgesteld. De bestuursbrede doelen zijn geconcretiseerd in schoolspecifieke doelen. In het schoolplan is de meerjarenplanning opgenomen. Het school(jaar)plan ligt op aanvraag bij de directie ter inzage.

 

Gerelateerde onderwerpen